Join this site

Friday, 31 January 2014

Mexican bun(paparoti)

Assalamualaikum...
salam Jumaat hari yang penuh barokah...pastinya hari ini ramai yang sedang bercuti, bersantai bersama keluarga tercinta di hujung minggu...,tapi bagi kami yang tinggal di rantau seberang laut...hari ini hari bekerja...hehee..,
seperti hari2 biasa..saya sibuk menguruskan rumahtangga...,hari ini saya nak kongsikan resepi PAPAROTI(mexican bun) yang menjadi salah satu kegemaran kami sekeluarga...sedap di makan semasa panas2...bersama secawan kopi ...

 Resepi mexican bun(paparoti)
BY noliha khamis
Bahan-bahan
Untuk doh roti
    150 g mentega
    
500 ml susu segar
    
50 g yis kering
    
½ sudu teh garam
    
1 ¼ cawan gula ( ca.100g )
    
1 biji telur
   
700 g tepung gandum


untuk filling
200 gm mentega
1/2 teaspoon vanilla essence
70 gm brown sugar

Topping
200 gm mentega (100gm)
160 gm gula icing (80gm)
3 biji telur grade A- pukul sedikit (1 1/2 bj telur A)
1 sudu kecil perisa kopi- boleh diganti dgn melarutkan 2 sudu besar instant coffee dengan 1 sudu besar air panas. (1 sudu besar nescafe +1 sudu besar air panas)
200 gm tepung gandum (100gm)

saya buat separuh bahan sahaja untuk filling dan topping kerana ia sudah mencukupi untuk doh roti saya..,boleh juga buat dua adunan roti untuk resepi filling dan topping tersebut..

Cara:
Filling - Pukul mentega dgn mixer pada kelajuan sederhana selama 3 minit. Masukkan essence & gula perang. Simpan di dalam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.

Topping - Putar mentega dgn mixer pada kelajauan sederhana selama 5 minit. Perlahan2 masukkan telur,gula icing, & coffee flavoring. Ayakkan tepung kedalam adunan and putar lagi pada kelajuan perlahan sehingga semua sebati. Simpan di dalam petisejuk sehingga sedia utk digunakan.

Cara-caranya
 1.
Cairkan mentega dalam periuk dan tambah susu. Biarkan campuran menjadi  suam ( 37 ° C).larutkan gula dalam campuran susu dan mentega tadi.


2 .Larutkan yis dengan sedikit airsuam .
     
3.Dalam satu bekas campurkan garam ,tepung,telur dan yis...tuangkan campuran susu dan mentega sedikit demi sedikit...hati2 kerana susu panass!uli sehingga menjadi doh yang lembut dan licin.Rehatkan doh 30-40 minit.


3.bahagikan doh roti menjadi 24 ketul...,bentukan bulat2 seperti bola..,kemudian leperkan doh untuk isian filling..
4.Leperkan doh di atas tapak tangan dan isikan 2 sudu teh inti. Tutup seperti membuat pau, agar inti tidak meleleh keluar sewaktu dibakar. (senang dibuat sewaktu inti masih beku)

5. Susun di atas loyang pembakar yang telah dilenser dengan mentega...jarakkan dalam 1 1/2 inci antara satu sama lain.

7. Rehatkan selama 45 minit di tempat agak panas (warm)

8. Sementara tu, keluarkan topping dari peti ais dan masukkan dalam piping bag. Selepas 45 minit, paipkan topping di atas bun secara spiral bermula dari top centre.
 9. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170 darjah celcius selama 15 minit atau bun keperangan. (letakkan loyang di tengah oven agar bun masak sempurna)

gambar di atas adalah percubaan yang pertama membuat mexican bun...kurang comel...tapi tetap gebu dan sedap!
 dan kali kedua mexican bun menjadi...comel je...Alhamdulillah...
sekian dari saya...riang ria paparoti..sedap di makan panas2..


Thursday, 30 January 2014

Creative Tricycle Diaper Cake Tutorial

 

Tricycle Diaper Cake Tutorial 

 by  Maiden D'Shade

I love when I have an opportunity to try something new. Even when it is just new to me. I have a baby shower to go to tonight and the gifts are supposed to be practical, i.e. diapers, wipes, etc. (baby #5, boy #4) and so I thought I'd try my hand at a diaper cake. So, I looked on 'the Google' for boy diaper cakes and saw some fun ideas, one being a tricycle which looked easy and fun and cute! First I made sure the hostesses were not planning on doing a diaper cake. I didn't want to step on any toes.

With the green light to proceed, I went shopping. I picked up a pack of size 1 diapers, 2 blue receiving blankets, a pair of blue baby socks, 2 blue bibs, a bottle and some ribbon.

I saw some pictures online showing people using a cake pan to form rounds of diapers. So I tried that and it worked great! I used a regular 8 inch pan and 20 diapers to make each tire. I added one at a time, overlapping about an inch.

Once I came around, I tucked the beginning diapers toward the center so the remaining diapers would end up on the outside.

Once all 20 diapers were added, I evened them out. Then I started to gently pull the diaper wheel out of the cake pan and put a rubber band around it to secure the diapers and continued pulling them out of the pan. Then I centered the rubber band and evened out the diapers.

Using my fist, I made a circular opening in the middle of the tires. Then I wrapped ribbon over the rubber bands down the center of the tire. I secured it with double stick tape every 3 or 4 diapers.


Next I rolled the receiving blankets. One of them I added a long piece of yarn down the center before rolling. I fed that blanket through two of the tires, the back of the third (front) tire goes between the back two. I strung the yarn through the front tire, effectively completing a circle. I pulled each end of the string up on top of the front tire, tied a knot to secure the three tires together. Then I shortened the tails of the knot.


Next I fed the other blanket through the front tire.
I placed a bib (puddle guard) on the front tire with the neck portion toward the back. I placed the bottle on top of the bib with the business end toward the back. (The bottom of the bottle becomes the headlight.) Because the bottle was one of those angled kinds I was able to sort of secure it with the bib.

Next, I brought both ends of the second blanket up over the bottle and secured it with a rubber band. Then I took the baby socks and added them to the ends of the blanket forming the handle bars. And then I added the other bib (the seat) with the neck portion going around the handle bars.

Over the rubber band I tied a bow. Then I decided to tuck the top bib under the second blanket.

And it's finished!

Isn't it cute?? I just love that argyle ribbon!
Enjoy your weekend!

Alkisah lempeng dan pancake...

Assalamualaikum....
semasa kecil dahulu..emak selalu buat lempeng kelapa + pisang dan lempeng kosong cicah sambal tumis..,rindu pada masakan emak...,setelah berkahwin..merantau jauh mengiringi suami bertugas...tiada lagi hidangan emak yang dapat di nikmati...hanya sesekali apabila pulang bercuti ke kampung...,terkenang kembali keriangan di wajah emak dan abah menyambut kepulangan kami....sayu hati bilamana teringat segala pengorbanan emak dan abah membesarkan kami adik beradik...
Hanya doa dapat ku kirim dari jauh untuk emak dan abah...

 
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 
Ya Allah ya Tuhan ku,
Aku menghulurkan kedua tanganku yang hina ini,
memohon Engkau limpahkan rahmat dan hidayahMu.
Terasa terlalu lemah diri ini tanpa pertolonganMu yaAllah.
Ya Allah
Segala pujian bagiMu Tuhan Sekelian Alam.
Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Tuhan Pemerintah hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan
kepadaMu kami memohon pertolongan
Tunjukkanlah kami jalan yang lurus
Jalan orang-orang yang Engkau telah
kurniakan nikmat keatas mereka
Bukannya jalan orang yang Engkau murkai
dan bukan pula orang-orang yang sesat.
Ya Allah
Ya Zaljalaaliwalikrom
Ampunkan dosa-dosa ku kepada Mu ya Allah.
Aku terlalu lemah dengan godaan syaitan,
Ya Allah, teguhkanlah iman ku, kuatkanlah hatiku,
Kurniakanlah kepadaku hidayahMu, taufiqMu dan
lindunganMu
Jauhilah aku dari segala laranganMu,
Dekatkanlah aku dengan segala suruhanMu,
Tanamlah rasa cinta dihatiku kepada ibadat.
Ya Allah, Ya Rahim Ya Karim
Jadikanlah aku hambaMu dan umat Muhammad SAW yang
beriman kepadaMu dan
berbakti kepada kedua ibubapaku.
Ya Allah, ampunkanlah dosa kedua ibubapaku
kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihiku ketika aku kecil
aku terlalu banyak terhutang budi kepada mereka ya Allah

 

kasih sayang mereka tiada bandingannya
keselesaan sanggup dilupakan ketika mengandungkan aku
kesakitan yang amat sangat sanggup dilalui ketika melahirkan aku
tidur malam mereka aku ganggu
titik peluh mereka basah kering demi membesarkan aku
tidak pernah mereka mengadu letih
tidak pernah mereka mengadu sakit
lauk yang dimulut sanggup mereka luah untuk diberikan kepadaku
harta yang dikumpul sanggup dilepaskan untuk pendidikanku
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
dimalam ini aku terkenang semua itu
dimalam ini aku mengadu kepadaMu ya Allah
dimalam ini aku memohon sepenuh hati kepadaMu ya Allah
rahmatilah mereka, ampunilah dosa-dosa mereka,
Perkenankanlah doa ku ini dan jadikanlah ini doa anak yang soleh
yang Engkau janjikan akan diperkenankan ya Allah yaTuhanku.
Maha Suci Allah Yang Maha Besar
Engkau jadikanlah anak-anak ku dari orang-orang yang soleh
yang mendoakan keampunanku daripadaMu ya Allah
jadikanlah mereka sebagai anak kunci pintu syurga ku ya Allah
dan jangan Engkau jadikan mereka anak kunci ku ke nerakaMu
Teguhkanlah iman mereka ya Allah
jauhilah mereka dari siksaMu ya Allah.
Tuhan Sekelian Alam.
Amiin..Amiin,, Ya Rabal a'lamin.....



kembali kepada kisah lempeng emak...kini di ratauan..anakmu ini mengolah pancake kegemaran cucu2 emak...oleh kerana kekurangan bahan untuk di suaikan dengan lempeng kosong...dan susah untuk mendapatkan kelapa untuk membuat lempeng pisang...maka tiadalah sajian seperti yang emak buat dulu untuk cucu2 emak ini....,
hanya pancake ini buat penggantinya... hehehee...

 



Resepi pancake
 By Norliha
Bahan-bahan..
50 g Butter
2 ½ cups susu segar
2 biji telur
3 cups tepung gandum
2 tsp baking powder
1 tbs gula
½ tsp garam
1 tbs gula + 1 tsp serbuk kayu manis(campurkan kedua bahan)
Cara...
1.panaskan susu dan masukkan butter hingga butter cair
2.gaulkan tepung dan baking powder...garam
3.pukul telur dan gula
4.masukan tepung sedikit demi sedikit sambil di pukul...beselangseli dengan susu panas...ulang hingga habis...gaul sebati..
5.panaskan nonstick pan
6.masukkan 1 senduk...taburkan sedikit gula campuran serbuk kayu manis..tunggu hingga permukaan berlubang-lubang...dan bahagian bawah kelihatan keperangan...terbalikkan...biarkan seketika hingga keperangan sedikit...
7.hidangkan


Lembut walaupun dah sejuk...sedap di makan begitu sahaja....hehee..

Nikmat kehidupan..


 sejuk mata memandang...
Berbicara tentang alam...sungguh tiada penghujungnya..berbicara siapakah penciptanya...sungguh dia maha besar...

keindahan..apabila di rasai...di nikmati..di kongsikan dengan orang - orang yang kita kasihi..sungguh terasa nikmat kebahagian...sungguh besar nikmatmu Ya Allah...tiada dapat kami menghitungnya...

NIKMAT ALLAH

Dalam kehidupan seharian kita, pelbagai nikmat kita rasai. Nikmat udara percuma, nikmat makanan, nikmat tidur, nikmat bahagia, nikmat harta, nikmat anak-anak. nikmat kenderaan dan bermacam-macam nikmat lagi nikmat yang amat kita suka. Selain itu kita juga dapat nikmat sakit, nikmat kecewa, nikmat derita, nikmat putus kasih, nikmat lapar, nikmat dahaga dan pelbagai lagi nikmat yang tidak kita suka.

Walaupun kita sering diberikan nikmat tetapi seringkali kita terlupa untuk bersyukur terutamanya apabila mendapat nikmat yang kita tidak suka. Antara sebab manusia enggan bersyukur ialah kerana 'salah persepsi atau ukuran'.


Kita sering mengukur nikmat dengan ukuran kita sendiri. Jika keinginan dipenuhi ia akan bersyukur tetapi jika tidak ia tidak mahu bersyukur. Persepsi seperti ini amat bertentangan dengan kebenaran bahkan cenderung mengingkari nikmat yang ada. Pernah tak dengar cerita orang yang dibenci oleh seseorang akhirnya boleh jadi isteri atau suaminya yang sangat baik. Sememangnya hanya Allah yang mengetahui hakikat baik atau buruk untuk hambanya sebagaimana di tegaskan dalam firman Allah yang bermaksud:

"Boleh jadi kamu...,MEMBENCI  sesuatu..
padahal ia SANGAT BAIK bagimu..

Dan boleh jadi...,kamu MENYUKAI sesuatu..
padahal ia SANGAT BURUK bagimu...

Allah maha mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui..(Q.S.Al-Baqarah 216)
  
Kesimpulannya, baik atau buruknya sesuatu perkara itu hanya Allah yang mengetahuinya. Kita seharusnya bersyukur atas segala nikmat yang Allah berikan sama ada nikmat baik atau tidak kerana sesungguhnya Allah lebih mengetahui perjalanan hidup kita. Semoga kita ditunjukkan jalan yang lurus dan diredhai olehnya. Amin.

Thursday, 23 January 2014

SIAPA MAHRAM DAN BUKAN MAHRAM BAGI KITA?


Bersalaman atau berjabat tangan antara lelaki dengan perempuan seperti perkara biasa sahaja, lebih-lebih lagi di kalangan keluarga, tidak kira dekat ataupun jauh. Sebenarnya tidaklah begitu. Agama telah mengaturkan bukan semua keluarga dibolehkan dijabati tangan, ada yang boleh, ada pula yang tidak boleh. Perkara inilah yang hendak dihuraikan dalam ruangan ini. Dalam ahli keluarga itu, ada yang dikategorikan sebagai mahram dan ada juga yang dikategorikan sebagai bukan mahram. 
Namun untuk memudah cara mengetahui siapa yang bukan mahram, memadai dengan mengetahui siapa yang dikatakan perempuan mahram itu. Perempuan mahram itu ialah perempuan yang haram dinikahi atau dijadikan isteri. Hakikat mahram yang sebenarnya ialah perempuan yang dihalalkan untuk dilihat, diajak berdua-duaan atau berpergian dengannya. 
Perempuan mahram terbahagi kepada tiga bahagian dengan sebabsebab yang tertentu: 
Pertama: Mahram kerana keturunan. 
Kedua: Mahram kerana saudara sesusuan.
Ketiga: Mahram kerana perkahwinan. 
Perempuan mahram kerana keturunan adalah seperti berikut: 
1. Ibu kandung, termasuk nenek dan seterusnya ke atas. 
2. Anak perempuan kandung, termasuk cucu dan seterusnya ke bawah. 
3. Adik beradik perempuan seibu sebapa. 
4. Adik beradik perempuan sebapa. 
5. Adik beradik perempuan seibu. 
6. Emak saudara sebelah bapa (adik‐beradik bapa) dan seterusnya ke atas. 
7. Emak saudara sebelah ibu (adik‐beradik ibu) dan seterusnya ke atas. 
8. Anak perempuan dari adik‐beradik lelaki mahupun dari adik‐beradik perempuan (anak kemanakan). 
Mahram kerana saudara sesusuan sama pembahagiannya dengan mahram kerana keturunan, sebagai mana hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha: Maksudnya: 
Dilarang untuk dinikahi saudara (adik-beradik) perempuan sesusuan sebagaimana dilarang untuk dinikahi saudara perempuan kerana keturunan.” (Hadis riwayat Muslim) 
Nash yang menyebutkan tentang kedua-dua bahagian mahram ini pula ada tersebut di dalam Al-Qur’an melalui firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam surah an-Nisa ayat 23. 
Sementara itu perempuan yang termasuk di dalam kategori mahram kerana perkahwinan adalah seperti berikut: 
1. Emak mertua. 
2. Anak menantu. 
3. Emak tiri. 
4. Anak tiri. 
Oleh itu, perempuan-perempuan dari ahli keluarga isteri selain empat orang yang disebutkan di atas kekal sebagai perempuan ajnabiyyah. Perempuan ajnabiyyah itu ialah perempuan yang boleh dinikahi, tidak halal untuk dilihat, haram diajak berdua-duaan dan berpergian dengannya dan ia adalah perkataan lawan bagi perkataan perempuan mahram. 
Contoh Ahli Keluarga Yang Bukan Mahram 
Contoh ahli keluarga yang bukan termasuk dalam kategori mahram kerana perkahwinan dan kekal batasan hukumnya seperti perempuan ajnabiyyah ialah: 
1. Isteri kepada adik‐beradik bapa. (emak saudara sebelah bapa) 
2. Isteri kepada adik‐beradik emak. (emak saudara sebelah emak) 
3. Adik‐beradik bapa mertua perempuan. 
4. Adik‐beradik emak mertua perempuan. 
5. Anak kemanakan isteri perempuan. (anak adik‐beradik isteri) 
6. Kakak ipar. 
7. Adik ipar perempuan. 
Contoh ahli keluarga yang bukan termasuk dalam kategori mahram kerana keturunan dan kekal batasan hukumnya seperti perempuan ajnabiyyah ialah: 
1. Sepupu perempuan. (anak adik beradik bapa atau emak) 
2. Sepupu bapa. 
3. Sepupu emak. 
Oleh kerana mereka ini tidak tersenarai dalam kategori mahram yang disebutkan sebelum ini, maka batasan hukum bersentuhan dengan mereka ini adalah sama dengan perempuan ajnabiyyah. 
Sumber: Fatwa kerajaan Negara Brunei

Yummy skolebrød....

skolebrød
Resepi skolebrød.
by norliha khamis
bahan-bahan
100g butter
0.5 liter susu segar
1 paket yis kering
75g gula
750g tepung gandum

bahan vanilakrim
1 vanilabean atau 2 tsp vanilla esen
0.5 liter susu segar
5 biji kuning telur
100 gram gula
3 tbs tepung jagung

untuk hiasan
6 tbs gula icing
4-5 ts susu segar
kelapa kering secukupnya

cara-caranya
belahkan vanilabean..ambil serbuk di dalamnya..campurkan ke dalam susu segar..campurkan kesemua bahan untuk vanilakrim ...gaulkan hingga sebati.....masak dengan api perlahan hingga pekat berkrim..sejukan..
cara-cara seterusnya..
1.dengan api perlahan..panaskan susu segar..ambil sedikit susu suam campurkan dengan yis..
kemudian campurkan butter ke dalam susu segar..gaul hingga butter mencair..campurkan gula..
2.di dalam bekas campurkan tepung,yis dan campuran susu,butter dan gula..gaul sebati kesemua bahan...hingga menjadi doh yg lembut..rehatkan doh selama 30minit..
3.keluarkan doh...bahagikan doh menjadi 24 ketul..
4.bentukan doh menjadi doh bulat yg comel...
5.letakan atas dulang pembakar beralaskan kertas minyak..
6.bentukan lubang di tengah-tengah doh..untuk mengisi vanilakrim..
7.panaskan oven 175 °C..
8.bakar selama 15minit
9.campurkan gula icing dgn susu segar..
salutkan gula icing dan kelapa kering ke atas skolebrød..
10.hidangkan...

Tuesday, 21 January 2014

Cinnamon bun

Resepi cinnamon bun
by Norliha khamis
bahan-bahan..
    Untuk doh roti
    150 g mentega
    
5 ml susu segar
    
50 g yis kering
    
½ sudu teh garam
    
1 ¼ cawan gula ( ca.100g )
    
1 biji telur
   
700 g tepung gandum


Untuk filling
    
100 g mentega( suhu bilik)
    
100 g gula pasir
    
4 sudu teh serbuk kayu manis


    
Taburan dan sapuan atas
    
1 biji telur  

4 sudu besar gula mutiara atau gula kasar(option)
Cara-caranya
 1.
Cairkan mentega dalam periuk dan tambah susu. Biarkan campuran menjadi  suam ( 37 ° C).larutkan gula dalam campuran susu dan mentega tadi.


2 .Larutkan yis dengan sedikit airsuam .
     
3.Dalam satu bekas campurkan garam ,tepung,telur dan yis...tuangkan campuran susu dan mentega sedikit demi sedikit...hati2 kerana susu panass!uli sehingga menjadi doh yang lembut dan licin.Rehatkan doh 30-40 minit.
   

 4.
campurkan gula,mentega dan kayu manis untuk pengisian.


5.canaikan doh seperti gambar di bawah
6.canaikan doh...sapukan dengan filling.Lipat ke bahagian dalam seperti gambar di atas.Potong doh kepada 24 bahagian.Ambil satu bahagian tarik sedikit ... gulung dan pusingkan..buat sampai habis.Rehatkan 30 minit.
sapukan dengan telur dan taburkan gula.


 7.
Panaskan oven kepada 250 ° C.Bakar 8-10 minit.


     Sedia di hidangkan.....
 


Cinnamon bun

chocolate chip banana cake


Kepada pengemar kek pisang boleh cuba resepi di sini...selamat mencuba..:-)
kek pisang coklat cip
by Norliha khamis
Bahan-bahan
100gm majerin lembut
70gm gula kastor
30gm gula perang
2biji telur asingkan kuning
150gm tepung gandum di ayak
1ts serbuk penaik baking powder
1ts baking soda
1 tsb susu segar
2 biji pisang di lenyek
200 g coklat chip

cara-cara
1.pukul putih telur hingga kembang dan ketepikan
2.majerin dan kedua jenis gula di pukul hgga kembang
masukan kuning telur pukul lagi
3.masukan tepung, serbuk penaik dan baking soda gaulkan
masukan pisang,susu dan putih telur gaul sebati
4.masukan coklat chip dan gaulkan
5.bakar 190c 30-35minit

Khasiat limau kasturi...

limau kasturi
Khasiat limau kasturi. Tahukah anda apa khasiat limau kasturi atau nama saintifiknya Citrus Microcarpa? Untuk pengetahuan anda perahan jus limau kasturi memang diakui mampu menambahkan keenakan rasa sesetengah minuman dan masakan. Namun keistimewaan buah limau kasturi tak terhenti setakat itu sahaja. Sebenarnya terdapat banyak lagi khasiat limau kasturi yang mungkin belum anda ketahui.



Ini kerana bukan hanya jus limau kasturi, malah kulit limau kasturi ni pun boleh anda gunakan untuk mengurangkan sesetengah penyakit seperti lelah, sakit tekak dan juga pening kepala. Tak lupa juga, ia dikatakan dapat mengatasi masalah badan berbau dengan menggunakan buah limau kasturi.
Bagi memudahkan anda, saya akan senarai khasiat limau kasturi ini satu persatu mengikut kegunaan beserta dengan cara menggunakan buah limau kasturi sekali.
1. Limau Kasturi Mengurangkan Lelah
- Ambil sesudu madu. Kalau boleh madu asli. Kemudian, campurkan dengan 5 titik jus limau kasturi.
- Minumlah campuran madu dan jus limau kasturi tadi.
Anda boleh meminum jus limau kasturi pada bila-bila masa walaupun ketika tak mengalami lelah. Tapi cukuplah anda mengamalkan cara meminum jus limau kasturi seminggu sekali.
2. Limau Kasturi Melegakan Pening Kepala
- Ambil sebiji limau kasturi dan potong sedikit di bahagian atasnya.
- Kemudian, picit kulit limau kasturi tadi sehingga cecairnya keluar. Pastikan anda menghalakan cecair tu ke arah hidung semasa ia terpancut.
Sebagai tambahan, anda juga boleh memakan kulit buah limau kasturi secara mentah.
3. Limau Kasturi Mengatasi Masalah Badan Berbau
- Amalkan selalu memakan kulit limau kasturi secara mentah.
4. Limau Kasturi Menyembuhkan Sakit Tekak
Biasanya buah limau kasturi digunakan bagi menyembuhkan sakit tekak akibat lendir dan kahak.
- Bagi orang dewasa, anda campurkan jus limau kasturi dengan sedikit lada hitam.
- Kacau campuran jus limau kasturi tersebut hingga rata dan minum.
- Jika kanak-kanak pula, anda boleh campurkan jus limau kasturi tu dengan sedikit madu. Tujuan menggantikan lada hitam dengan madu adalah untuk mengelakkan daripada kanak-kanak tu mengalami kepanasan.
5. Limau Kasturi Menghilangkan Kesan Minyak pada Pakaian
- Perahkan sebiji limau kasturi ke dalam piring.
- Campurkan perahan limau kasturi tadi dengan sedikit garam.
- Kemudian, gosokkan campuran jus limau kasturi dan garam tadi pada bahagian pakaian yang terkena minyak.
- Lepas dah gosok, biarkannya selama 5 hingga 10 minit. Kesan minyak tu akan hilang nanti.
Akhir sekali, barulah anda basuh pakaian tadi bersama dengan pakaian lain macam biasa.
Begitulah 5 fungsi limau kasturi yang boleh anda manfaatkan dalam kehidupan seharian. Mudah-mudahan ia dapat membantu anda menangani masalah yang dinyatakan di atas dengan berkesan. Sambil tu dapat gak berjimat, kan?
Sumber : PetuaSejagat, FiqSan
PS: Penggunaan limau kasturi untuk mengubati penyakit adalah salah satu ikhtiar penyembuhan. Sesungguhnya Allah SWT yang berkuasa menyembuhkan manusia daripada kesakitan.

Monday, 20 January 2014

Fadhilat Dan Khasiat Surah Al-Mulk

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
Surah Al Mulk (bahasa Arab:الملك ) adalah surah ke 67 dalam Al-Qur’an. Surah ini tergolong surah ‘makkiyah’ yang terdiri daripada 30 ayat. Dinamakan Al Mulk kerana kata Al Mulk yang terdapat pada ayat pertama surah ini. yang bererti ‘Kerajaan’. Surat ini disebut juga dengan ‘At Tabaarak’ yang bererti Maha Suci.
Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia akan menjadi penyelamat dan pendinding dari seksa kubur kepada pembacanya. 

Surah Mulk hendaklah dibaca secara istiqamah dengan menjadikan membacanya amalan kehidupan seharian. Ulama berkata: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk.”
 .
.

Kandungan Surah Al Mulk

Secara umumnya, surah ini banyak mengisahkan tentang kekuasaan Allah terhadap makhluk ciptaan-Nya. Ini jelas digambarkan daripada tajuk surah ini, al-Mulk, yang bermaksud ‘kerajaan’. Pada awal surah, ayat ini diceritakan kesempurnaan ciptaan alam ini, yang tidak ada cacat-celanya.
 .
Allah telah menciptakan alam ini daripada awal yang tiada apa-apa kepada yang ada dan seterusnya menjaga alam ini dengan penuh kesempurnaan. Allah berkuasa menciptakan dan mematikan sesuatu menurut kehendak-Nya.
 .
Beberapa ayat yang seterusnya mengisahkan azab di neraka, di mana setiap kali sekumpulan manusia di campakkan ke dalam api neraka, malaikat penjaga bertanya, “Apakah belum pernah datang orang yang memberi peringatan kepada kamu?”. “Ya, tetapi kami mendustakannya”. Begitulah respons mereka.
 .
Cuba kita lihat dalam kehidupan seharian kita. Adakah kita sering menolak ajakan untuk membuat kebaikan? Jika ya, cuba check iman, mudah-mudahan kita tidak termasuk ke dalam golongan yang akan menyesal di akhirat kelak.
 .
Dan secara ringkasnya, ayat-ayat yang berikutnya berkisarkan kuasa Allah yang mengetahui perkara yang disembunyikan, berkuasa menciptakan burung yang terbang di angkasa, dan yang berkuasa memberi dan menahan rezeki kita. Allah amatlah murka terhadap mereka yang mendustakannya, walhal telah jelas bukti kewujudan dan kekuasaaan-Nya.
 .
Surah ini ditutup dengan suatu pernyataan yang harus kita renungi bersama : “Katakanlah (Muhammad), Terangkanlah kepadaku, jika sumber air kamu menjadi kering, maka siapa yang akan memberimu air yang mengalir?”
 .
.
.
.

Kelebihan Surah Al Mulk

Surah ini menyelamatkannya daripada azab kubur. Kelebihan juga dinyatakan pada malam hari. Seseorang yang membacanya pada malam hari telah melakukan banyak ibadah dan telah melakukan satu amalan yang baik.
“Sesungguhnya Rasulullah SAW tidak akan tidur melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk.”
Di antara kelebihan Surah ini ialah:
1. Surah ini akan menjadi penyelamat.
2. Penegah pembacanya dari seksa kubur.
3. Berada di bawah naungan sayap malaikat (mendapat rahmat Allah).
4. Di hari kiamat rupanya akan dicerahkan seperti wajah Nabi Yusuf (cantik).
5. Dinamakan Surah gagah perkasa, pintar lagi cerdik.
 .
.

Fadhilat Dari Hadis

Terdapat banyak hadis tentang fadhilat yang terkandung dalam Surah Al Mulk, iaitu:
.
1. Mendapat Syafaat
  • Daripada Abu Hurairah r.a dari Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya di dalam al_Quran ada 30 ayat memberi syafaat kepada pembacanya sehingga diberi keampunan untuknya iaitu surah al-Mulk.”
  • Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun untuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk.” 
  • Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga.” 
  • Ulama berkata: ”Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan Tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka.”
 .
.
2.  Menyelamatkan daripada seksa kubur
Di dalam kubur orang yang telah mati para malaikat azab datang pada sisi kakinya untuk memberi  hukuman.  Kakinya berkata; “kamu tidak dapat hampir dari sisi kakiku kerana orang ini pernah berdiri dalam solat dan membaca Surah Al-Mulk”. Kemudian mereka datang dari sisi dada (hati) dan perut, dan mereka juga terhalang. Kemudian mereka datang dari sisi kepala.
Pendekata, setiap sendi berkata; “kamu tidak dapat datang dari arah ini kerana orang ini selalu membaca Surah Al-Mulk”. Maka, Surah ini menyelamatkannya daripada azab kubur.
.
  • Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur.” 
  • Nabi Muhammad SAW  bersabda: “Sesiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur.” 
  • Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai penganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir”. 
  • Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga.” 
  • Saiyidina ‘Abdullah bin Abbas berkata: “Sesiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke kepala, terdengar satu seruan: “Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk.”
  • Daripada Ibnu Abbas r.a berkata, seorang sahabat Rasulullah SAW telah mendirikan khemah di atas kubur dan beliau tidak tahu ianya kubur. Maka di dalamnya terdengar suara bacaan surah al-Mulk sehingga khatam maka beliau menemui baginda SAW dan berkata : “Wahai Rasulullah SAW, saya dirikan satu khemah di atas satu kubur dan saya tidak tahu bahawa ianya kuburdan saya terdengar seorang manusia sedang membaca surah al-Mulk sehingga khatam. ” Nabi SAW bersabda; “Itulah yang menahan dan menyelamatkan dia daripada siksa kubur.”  (HR At-Tarmizi)
 .
 .
3. Hati Beriman
  • Rasulullah SAW bersabda: “Hatiku ingin supaya Surah Al-Mulk berada di dalam hati setiap orang yang beriman.” (iaitu setiap muslim hendaklah mempelajarinya dan membacanya dengan istiqamah).
  • Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya.”
 .
 .
4.  Mendapat Keistimewaan
  • Saiyidina ‘Ali berkata: ”Sesiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf.” 
  • Ulama berkata: “Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Sesiapa mengamalkannya, nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk.” 
.
.

Khasiat Ayat Dari Surah Al-Mulk

Ayat dari Surah Al Mulk juga mempunyai khasiat dan keistimewaan yang lain. Diantaranya:
 .
1.  Khasiat Ayat 14 Surah Al-Mulk

أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ‌ ﴿١٤

Tidakkah Allah yang menciptakan sekalian makhluk itu mengetahui (segala-galanya)? Sedang Ia Maha Halus urusan PentadbiranNya, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya!
1. Dipandang hebat dan berwibawa.
2. Boleh mengetahui apakah kelebihan diri sendiri.
3..Dapat merasai apabila ajal telah hampir tiba.
4. Jika diamalkan menjadi wirid, zikir harian boleh meluaskan rezeki dan menghilangkan fakir.
5. Dibaca 2,012 kali untuk menolak bala yang besar.
6. Jauh dari seksa kubur jika dibaca ayat 14 dan 15 surah Al Mulk.
7. Jika berhajat hendak melihat orang yang melakukan jahat, pencuri, sihir, memfitnah, orang yang sudah meninggal dalam kubur dan perkara yang penting dalam peperiksaan lakukan:
a. Solat hajat.
b. Baca ayat di atas 9 kali dan diniatkan.
c. Tidur dalam keadaan berwudhu dan berdoa (apa niat kita) dan tidur mengiring dengan lembung kanan.
.
.

2.  Khasiat Ayat 23 Surah Al-Mulk

قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ‌ وَالْأَفْئِدَةَ ۖ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُ‌ونَ ﴿٢٣

Katakanlah (wahai Muhammad): “Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada), dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur”.
.
- Jika diamalkan ayat ini, iaitu dibacakan pada gigi yang sakit. InsyaAllah, akan berkurangan dan sembuh sakit giginya.
.
.
Terdapat banyak keistimewaan daripada tiga puluh ayat Surah Al – Mulk tersebut. Ia akan terus mensyafaati bagi orang yang membacanya dengan istiqamah hingga ia diampunkan.
.
.
Wallahua’lam bish showab

والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته

Vanilla custard apple pie...

Apple pie

Yummy vanilla custard apple pie..
by Norliha khamis
Bahan
200 g tepung gandum
100 g mentega lembut
3 sudu besar gula
3 sudu besar air sejuk
cara
satukan tepung dan gula..hiriskan mentega..masukkan ke dalam tepung..gaul sebati mengunakan tangan..renjis2kan air..dan uli sehingga menjadi doh yg lembut..simpan dlm plastik...simpan seketika dlm peti ais..
Sementara itu boleh mula sediakan bahan inti...
bahan inti..
2 biji apple di kupas kulit dan dihiris tipis memanjang
1 paket vanilla krim atau buat sendiri

Vanilla krim
3 kuning telur
1 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar gula pasir
400ml susu segar fullcream
2 sudu besar whipp cream
3 sudu besar tepung jagung
cara..
campurkan ke semua bahan...kacau atas api perlahan hingga pekat

seterusnya...panaskan oven 200 darjah celcius..
1.canaikan doh mengikut bentuk loyang pembakar pai..cucuk2 bahagian pastry dengan garfu..bakar 10 minit.
2
tuangkan vanilla krim..kemudian susunkan apple..
bakar selama 25 minit...
sejukkan sebelum di hidang..

'selamat mencuba'

ROTI COKLAT BERKEJU..

chocolate bread cheese


**Happy weekend with bread cheese chocolate**
sesiapa yang teringin tu ..saya share resepi campak2 saya ni ya di sini...di malaysia ada bermacam jenis roti ..roti coklat..roti kismis..apa jenis roti pun boleh di gunakan untuk resepi ni..
bahan saya ni tidak ada sukatan..hehee..ikut banyak mane roti di gunakan ya..

chocolate bread cheese
by Norliha khamis
Bahan-bahan
roti secukupnya..apa2 jenis roti pun boleh..
susu full cream..perisa coklat secukupnya untuk melembutkan roti
sedikit madu
coklat milo secukupnya
sedikit gula perang
cheese secukupnya
cara..
1.roti potong bentuk segitiga..susun dalam bekas pembakar
2.tuangkan susu atas roti..agak2 roti basah saja..jangan sampai banjir pulak ya...hehee..
3.taburkan serbuk milo..dan titiskan madu di atasnya mengunakan sudu..
4.ulangi proses melapis roti..yang saya buat ni dua lapis saja..lapis seperti proses di atas..setelah siap proses melapis..taburkan sedikit gula perang..
5. panaskan oven 15 minit sebelum mula proses membakar..
oven pada suhu 200 darjah celcius..
6.bakar selama 15 minit..keluarkan...dan taburkan parutan cheese di atasnya...bakar lagi selama 5 minit..
7.sejukkan...dan boleh di hidangkan..

Saturday, 18 January 2014

Garlic cheese bread..

Assalamualaikum....
Anak-anak gemar makanan yang "simple"seperti ini...mudah dan cepat di sajikan...



garlic cheese bread
Resepi Garlic cheese bread
by Norliha khamis
 Bahan-bahan

2 biji bawang putih di cincang halus
4 sudu besar mentega
 *kedua bahan di atas di satukan..gaul rata*

Bahan serbuk perasa
1 sudu besar serbuk paprika
1sudu teh lada hitam di tumbuk kasar
1/2 kiub ayam di jadikan serbuk halus
oregano kering
*kesemua bahan di satukan untuk taburan atas cheese*

 roti perancis secukupnya di belah dua
mozarela & parmesan cheese secukupnya

Caranya..
panaskan oven 175 darjah celcius
1.sapukan roti dengan campuran mentega dan bawang putih
2.bakar 5 minit...keluarkan dari oven...taburkan cheese dan serbuk perasa
3.bakar 5 minit atau sehingga cheese mencair...

Hidangkan ketika masih panas..




Sedap di makan panas-panas...

FLOWERS...



BUNGA...OH...BUNGA...*HOUSE OF FLOWERS*...BUNGA...OH...BUNGA