Join this site

Thursday, 20 February 2014

Crispy Cornflakes...

Crispy cornflakes..
By Norliha Khamis
Bahan-bahan
200 g cornflakes
100 g sweet prune
50 g kelapa kering
4 tbs bijan hitam
4 tbs bijan putih
100 g butter
6 tbs light syrup atau madu
Cawan kertas secukupnya
Caranya..
Panaskan oven 150darjah celcius
1.campurkan ke semua bahan kering
2.cairkan butter dan light syrup
3.tuangkan ke dalam bahan kering,gaul rata
4. Isikan ke dalam cawan kertas
5.bakar 10 minit
6.sejukan sebelum di hidang
Yummy delicious!

Resepi mudah..Guacamole..

Khasiat Avocado..

BUAH Avocado mungkin tidak sepopular buah-buahan import lain seperti epal atau kiwi yang sudah lama berada di pasaran negara ini.
Bagaimanapun bua h yang berbentuk lonjong berwarna hijau ini sebenarnya mengandungi khasiat pemakanan yang hebat.
Di kalangan wanita di negara ini mungkin sekian lama tahu mengenai buah avocado ini tetapi tahap pemahamannya hanya setakat digunakan dalam produk kecantikan.
Avocado sebenarnya mempunyai rasa yang lemak dengan isinya yang halus.
Ia bukan sahaja sedap untuk dimakan begitu sahaja malah boleh dipelbagaikan cara masaknya seperti snek, salad, pencuci mulut atau sup.
Baru-baru ini Euro-Atlantic Sdn. Bhd., pengimport buah-buahan di negara ini mengundang Jodie Campbell selaku penyelaras kursus dan latihan dari Agri-Science Queensland untuk menyampaikan ceramah mengenai Rasa Avocado Australia.
Ceramah yang disampaikan di Berjaya University College of Hospitality (BUCH) di Berjaya Times Square, Kuala Lumpur, itu bertujuan mendedahkan tentang kelebihan nilai pemakanan buah avocado.
Jelas Jodie, avocado Australia memang istimewa kerana ia didatangkan daripada ladang yang terpilih supaya kualiti dan khasiatnya terjamin setelah dieksport.
''Avocado bukan sahaja rendah kandungan gula dan tiada garam tetapi kaya dengan vitamin iaitu C, E dan K,'' katanya.
Selain itu ia juga mengandungi antioksida dan potasium untuk mengelak daripada penyakit radang sendi dan kandungan asid foliknya pula dapat mengelak serangan jantung dan kanser.
Katanya, hasil kajian oleh Wesley Medical Centre, Brisbane, Australia mendapati jika seseorang itu makan setengah atau sebiji avocado setiap hari selama sebulan akan dapat mengurangkan berat badan dan merendahkan kolesterol.
Selain itu, katanya, buah itu juga kaya dengan vitamin E yang baik untuk memperlahankan proses penuaan dan juga kanser.
''Avocado juga mengandungi sumber lutein yang tinggi untuk mengawal katarak sebagai langkah awal daripada menjadi buta,'' katanya.
Katanya, buah itu juga sesuai sebagai makanan bayi kerana dengan kandungan lemak tidak tepu akan membantu proses perkembangannya.
Jelas Jodie, buah avocado Australia terdapat dalam dua jenis iaitu hass di mana berbentuk lonjong dengan kulitnya agak menggerutu berwarna hijau yang bertukar menjadi gelap dan ungu setelah masak.
Manakala jenis shepard pula berbentuk lonjong macam pir yang berwarna hijau dengan kulit lebih licin dengan rasa isi lebih lembut dan lemak.
Katanya, disebabkan bahagian luar avocado agak lembut maka ia perlu dipegang dan disimpan dengan cermat supaya tidak mudah lebam.
Pada majlis itu juga diadakan demonstrasi resipi Avocado Zimbabwe dan lebih banyak resipi lagi boleh dicari dengan melayari www.avocado.org.au.


Resepi Guacamole..
bahan-bahan
2 biji avocado
1 biji kecil bawang merah(potong dadu)
1 biji bawang putih(di parut )
1 biji lemon(ambil jus)
1 biji tomato(potong dadu)
garam dan serbuk lada hitam secukup rasa..
1 biji cili merah atau hijau di dadu halus
taco chips 

cara-cara
1.Keluarkan biji avocado,dalam bekas sederhana besar hancurkan avocado..
2.Campurkan kesemua bahan-bahan...gaul sebati...
3.Rehatkan 30 minit dalam peti ais..sebelum di hidangkan bersama Tacos chips..



Khasiat Dan Kelebihan Garam Bukit Yang Kita Tidak Tahu


Santau dapat di halang dengan MENGAMALKAN GARAM mengikut cara NABI S.A.W.

Kita Disogok dengan fakta palsu.

Ambik garam lebih kena darah tinggi (Ini protokol yahudi) Back to cara hidup Nabi ye.

~ Sebelum makan Nabi letak secubit garam di lidah untuk elak santau dan tapis makanan yang akan di makan.
~ Sampai di tempat baru, Nabi ambil garam dulu untuk sesuaikan hormon terlebih di tempat baru.
~ Untuk ubat penyakit rohani, air perlu di campur garam terutama sihir dan santau. Kenapa ye? Allah dah cipta garam untuk penarik toksid/asid/racun dalam darah atau tubuh dan juga penarik unsur2 negatif.
~ Pengamalan Pengamal Perubatan Islam untuk bersih rumah atau pagar rumah perlu tabur garam di sekeliling rumah.
~ Garam juga unsur yang boleh 'balance' balik sistem tubuh kita.
~ Garam boleh jadi rosak apabila dimasak atau bertindakbalas dengan suhu yang tinggi/panas, maksudnya kalau nak masak. Guna garam bukit dan jangan bubuh garam masa makanan menggelegak atas dapur. Tutup api dan biar suhu turun dulu, baru letak garam.
~ Kita panggil bubuh garam atas darat macam org arab buat. Bubuh garam masa nak makan. Sebab? Garam ada sodium dan potassium... Tubuh perlu potassium lebih. Kalau panas garam hanya tinggal sodium, potassium rosak dalam suhu panas. Sebab tu kena darah tinggi.
~ Selok-eloknya di tempat makan sentiasa ada mangkuk kecil garam dan sunnah Rasulullah SAW mencalit secubit garam menggunakan jari kelingking kanan dan dletakkan ke lidah bahagian depan. Ianya akan mngaktifkan kelenjar enzim penghadaman.

Khasiat Garam dalam Perubatan Islam ada beberapa petua penggunaannya.

1. Merendam kerang supaya hilang tahinya. Dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi).

2. Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga.

3. Mengubat gout. Gout disebabkan pemakanan makanan laut yang berlebihan. Orang yang tinggal berhampiran pantai boleh menanam badan dalam pasir laut. Bagi mereka yang tinggal di bandar, garam kasar digoreng dan didemahkan di tempat sakit ketika garam masih panas.

4. Merawat cirit-birit. Minum air yang dicampur sedikit garam.

5. Merawat mabuk perjalanan. Untuk merawat mabuk perjalanan, garam dicampur madu dan air kemudian di minum sebelum memulakan perjalanan.

6. Garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.

7. Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin. Hal ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baharu. Air garam diminum sebagai ubatnya.

8. Menghilangkan penat kerana kerja berat. Amalan orang-orang Melayu tradisional yang bertani, bersawah atau bertukang ialah meminum air sejuk yang dicampur garam.

9. Mengelak sihir/gangguan jin bagi mereka yang bermalam di hutan. Garam adalah sumpahan jin. Garam yang dibaca padanya dengan Al-Fatihah (sekali) dan ayat al-Kursi (ayat 255 surah al-Baqarah – 7 kali) ditabur di sekeliling khemah.

10. Mengelak gangguan syaitan/jin kepada bayi. Ada ketikanya bayi menangis waktu malam disebabkan dia nampak syaitan, bukan kerana lapar. Untuk mengatasi masalah ini, garam dicampur dengan bawang merah, bawang putih dan lada hitam. Campuran itu diletak dalam gelas/cawan/bekas yang terbuka. Bekas itu diletakkan di bahagian kepala bayi.

11. Mengubat orang yang diganggu jin. Bagi orang dewasa yang dikhianati (disihir), cara mengubatnya ialah dengan meletakkan garam yang dibaca al-Fatihah di perdu lidah. Perdu lidah ialah bahagian bawah lidah yang apabila diangkat akan nampak urat hijau lidah.

Beza Garam Putih, Garam Bukit & Garam Semulajadi.

Perbezaan di antara garam bukit yang didakwa garam 'asli' dan garam semulajadi dari pergunungan Himalaya serta garam laut. Ramai yang terkeliru dengan jenis-jenis garam yang terdapat di pasaran hari ini dan mereka kurang mendapat maklumat tentang mana satu yang terbaik untuk tubuh kita. Garam ialah sejenis mineral. Dalam bahasa kimia, ia dipanggil sodium klorida. Garam menambah perisa kepada makanan dan sebagai bahan pengawet. Garam adalah satu-satunya jenis 'batu' yang boleh dimakan manusia. Apa saja jenis garam sama ada garam bukit, garam laut atau garam putih datang dari alam semulajadi. Kaedah pemprosesan selepas itu menjadikan garam-garam ini berbeza. Garam putih berasal dari lautan atau batu dari gunung. Ia sebenarnya sudah diproses dan 'dibersihkan' agak keterlaluan. Sama seperti memproses gula tebu untuk dijadikan gula putih. Garam putih boleh didapati di kedai-kedai runcit biasa. Walaupun ia berasal dari alam semulajadi, ia sudahpun melalui proses kimia dan menjadikan ia tidak sesuai untuk tubuh manusia. Tetapi 99% pengguna di negara ini masih menggunakan garam jenis ini untuk masakan. Garam laut pula berasal dari lautan. Warnanya agak kelabu tidak seperti garam putih yang berwarna putih 'bersih'. Garam laut didapati dari lautan dan dikeringkan melalui proses evaporasi cahaya matahari untuk mendapatkan kristal. Ia hampir 100% asli dan lebih baik dari garam putih. Garam bukit (seperti gambar) pula berasal dari gunung-ganang. Warnanya ialah kemerahan atau pink. Yang terbanyak di pasaran ialah garam Himalaya - iaitu digali dari batu mineral di pergunungan Himalaya. Garam ini adalah adalah seratus-peratus asli dan hampir tidak diproses. Ini adalah jenis garam yang terbaik untuk manusia. Ia mengandungi mineral-mineral yang diperlukan oleh tubuh manusia seperti potasium, kalsium, magnesium, zink dan berpuluh-puluh jenis mineral lain. Pergunungan Himalaya boleh dikatakan masih bebas dari pencemaran alam dan garam di sini adalah jenis yang terbaik. Garam bukit asli ini juga boleh diperolehi di kawasan pergunungan negara-negara Eropah tetapi di sini terdapat banyak pencemaran. Terdapat satu senario jenis garam yang terdapat di pasaran yang didakwa 'garam asli' atau 'garam bukit' tetapi yang peliknya ia berwarna putih bersih hampir tiada beza dengan garam putih biasa. Agak melucukan ia dikatakan adalah garam asli. Sebenarnya ia bukan jenis yang berbeza tetapi sama dengan garam putih. Dakwaan sebegini adalah salah satu strategi pemasaran (penipuan produk) kerana semua garam putih berasal sama ada dari lautan atau gunung. Disebabkan ia diperolehi dari gunung, maka dengan mudahnya pengeluar meletakkan label sebagai 'garam bukit' dan 'garam asli'. Jika ia benar-benar garam asli yang diambil dari kawasan pergunungan, warnanya tidak seputih sedemikian rupa. Jadi, ia sudah pasti diproses secara keterlaluan. Hari ini, berbagai helah telah digunakan oleh pengeluar untuk menarik perhatian pelanggan dan sebagai pengguna, kita perlu bijak mendapatkan informasi terkini dan menyelidik apa agenda di sebalik semua dakwaan itu.

~Wallahua'lam.

Friday, 14 February 2014

Bercerita tentang ikan sardin segar dari laut Norway...

Assalamualaikum..,
bercerita tentang makanan di tempat kediaman kami di norway..amatlah susah untuk mencari kedai makanan Halal..,kami masak setiap hari..seperti sajian di bawah..ikan sardin(makrell).Ikan sardin ni fresh kami perolehi dari hasil memancing di laut..ikan sardin ini hanya mudah di perolehi pada musim panas sahaja..tiba musim winter,tidak dapat la kami keluar memancing ikan di laut...cuaca sejuk yang teramat sangat..adalah baik untuk hanya tinggal di rumah sahaja..hahaa..
Ikan sardin di norway ini rasa sangat lemak dan manis..sedap di bakar dan di cicah air asam atau kicap bersama cili dan bawang..Sedap!Memang membangkitkan selera...,tambah pula di 
makan bersama dengan nasi panas...

 Inilah rupa ikan sardin segar dari laut Norway....cantik berkilau-kilau kulit ikan sardin ni kan....maklumla baru naik dari laut...sekali turun memancing pada musimnya ..,tapi bergantung pada cuaca juga kalau hari cerah..panas..angin tidak kencang..,memang berkilo-kilo boleh dapat...rezeki di rantauan...Alhamdulillah...
 Ikan ini boleh juga di buat laksa...sedapDengan rasa yang lemak-lemak masam pedas..sudah cukup untuk menghilangkan kerinduan kami kepada laksa tanahair Malaysia...laksa ini memang menjadi kegemaran saya sejak dari kanak-kanak lagi..saya anak kelahiran johor,tapi kurang gemar makan laksa johor...hahaaa..lebih suka laksa negeri orang!laksa penang memang menambat selera saya..
walaupun tak sama kala dan lari sedikit rasanya..ia tetap sedap di tekak saya..hahaaa..

Sekian dahulu saya bercerita tentang ikan sardin..bertemu lagi di entry yang akan datang...salam ceria dari saya...,
Kak Liha..

Wednesday, 12 February 2014

Vanilla muffins..

vanilla muffin sedap!
Vanilla muffins..
By norliha khamis
menghasilkan sebanyak 20 vanilla muffin yang comel...
bahan-bahan:
1 cawan gula
1 biji telur
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1 cawan susu segar
1/4 cawan minyak jagung
2 1/2 sudu kecil vanilla esen
muffin cup secukupnya
1 1/2 sudu kecil gula pasir
1/8 sudu kecil serbuk kayu manis

cara..
1.panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius
2.campurkan telur dan gula,pukul sebati..
3.ayak tepung dan baking powder
4.campurkan susu,minyak dan vanilla..pukul sebati..
5.masukan tepung sedikit demi sedikit sambil di pukul..gaulkan hingga sebati.
6.masukkan dalam muffin cup 2/3 full
7.campurkan gula dan serbuk kayu manis..gaul rata..
8.taburkan ke atas muffin
9.bakar selama 15-20 minit




Tuesday, 11 February 2014

Gingerbread cookies




Ingredients:
250 grams of sugar
    
2 cup light corn syrup
    
1 tablespoon cinnamon
    
½ tablespoon ground ginger
    
¼ tablespoon cloves
    
250 grams of butter
    
1 tablespoon baking soda
    
2 eggs
    
650-800 grams of wheat flour

Procedure:
 Place sugar and syrup in a small saucepan and give it all a gentle simmer.

Add the cinnamon, ground ginger and cloves and stir well together, and enjoy the delicious aroma that is spreading throughout the room.
 Stir in the baking soda in the syrup mixture and stir quickly and well . The mixture is now brighter and swells slightly .
                                                         Pour the hot syrup mixture immediately over the cold butter that you 've prepared in advance in a large bowl. Stir until all the butter is melted and the mixture is cold. It 's nice to be two of stirring .
                                                       Whisk together the eggs and stir them into the mixture. Then add the flour , little by little , until you get a smooth and relatively firm dough . Put the dough cold few hours , preferably overnight .
                                                           Put the dough on lightly floured surface , roll out and put out gingerbread cookies in various shapes. Place the cakes gently on the greaseproof paper -covered baking tray . To get a good result it is important that the cakes are about as thick and large so that they are fully baked about the same time .
                                                         Bake gingerbread at 200-225 degrees ( the heat ) , middle of the oven until the cookies are fully baked , after about 7-10 minutes , depending on the baking properties of your oven . Watch towards the end of cooking time.Let gingerbread cookies rest on the baking tray for a few minutes before cooling further on the grid . Store the cooled cakes in dense cake box .


Garnish gingerbread cookies with icing ( icing sugar and egg white) and ( mini ) smarties or Non stop .
Good Luck!

.








Homemade Apple Chips

Each apple makes about 1 small bowl of chips.this makes about 25 chips
Ingredients:
1 large Granny Smith apple
2 tablespoons light brown sugar
1 tablespoon cinnamon
Instructions:
Preheat the oven to 225 degrees F.  Line 2 baking sheets with parchment paper.
Using a mandoline, slice the apples as thinly as you can.  Mix the sugar and the cinnamon in a shallow bowl and dip the apple slices lightly in the mixture, just lightly coating them.  Lay the slices on the baking sheets, about 12 slices per sheet.  Bake for 1 hour.  Remove one pan at a time and flip the apple slices over with tongs.  When you return pans to oven, also rotate them - put the one that was on the top rack on the bottom.  Bake for one more hour.  Remove pans from oven. Apple slices will start to harden up pretty quickly.  Remove with tongs. 
I love apple chips, but this recipe could work for a lot of different fruits — pears, banana, or mangoes would all be great candidates.  I can’t wait to experiment more with this technique — yum.                                                             


Monday, 10 February 2014

World's best - Kvæfjord Cake

CD 2008 nr 17
Brosjyre: TINE Kremdager
Mediebanken
World's best - Kvæfjord Cake

Assalamualaikum..,
This lovely cake is called the "world's best" of a part of us and "Kvæfjord cake" of the rest. Regardless of the name, this is a wonderful cake recipe with meringue, vanilla cream and almonds. It has been voted the Norway national cake of Nitimen listeners. Try it and decide for yourself!


World's best - Kvæfjord Cake
 Ingredients

    
Cake Base
    
150 g Butter
    
125 g sugar
    
150 g flour
    
1 teaspoon baking powder
    
5 egg yolks
    
5 tablespoons whole milk


    
Meringue
    
5 egg whites
    
180 g sugar
    
100 g chopped almonds


    
filling
    
1 package Vanilla Cream ( 5 ml )
    
2 cup Whipping cream
    
2 teaspoons vanilla

 

 Instructions
     1. For this recipe the world's best 'll need a roasting pan , about 25x35 cm . Preheat oven to 175 ° C.
 

    
2.Begynn with cake base . Cream butter and sugar until it is light and airy. Separate egg whites from yolks . Take care of both parts of the egg. Add the flour , baking powder , egg yolks and milk. Cover the roasting pan with baking paper and spread the dough in it.

    
3 Whisk the egg whites so first half stiff consistency. Then add a little and a little sugar until it is completely rigid . Divide the mass of the dough and sprinkle the almonds . Bake in oven for about 30 minutes. Leave to cool .

    
The good filling
    
4.cut cake into two equal parts . Add one part of the pie dish with meringue side down. Mix the whipped cream and vanilla in vanilla cream and cover the cream on the bottom with a spatula. Place the other cake on top portion with meringue side up.


     
Tips# 1: The world's best ( Kvæfjord Cake ) also tastes very good if you replace vanilla cream with rum cream .# 2: Meringues are stickier if you whip the icing sugar / sugar to finish and add a small teaspoon mild white vinegar . The vinegar will not appreciate the taste of the meringue .


 Enjoy with the delicious cake...Yummy!

Thursday, 6 February 2014

solat sunat dhuha

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اللهم صل على محمد وآل محمد 
 Cara Solat / Baca Doa Selepas Dhuha Dalam Rumi / Jawi

 Assalamualaikum
 
Solat Sunat Dhuha boleh dianggap sebagai rasa terima kasih seseorang hamba kepada Allah SWT atas segala berkah hidup yang diberikan-Nya.
Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan solat ini tanpa keuzuran dan umat Islam amat dituntut melakukannya. Abu Hurairah pernah berkata: “Rasulullah SAW berwasiat kepadaku tiga perkara agar jangan ditinggalkan puasa tiga hari tiap bulan, dua raka’at Dhuha dan Witir sebelum tidur.”
Daripada Abu Dzar r.a., Rasulullah SAW bersabda: “Hendaklah masing-masing di antara kamu setiap pagi bersedekah untuk setiap ruas tulang badanmu. Maka tiap kali bacaan tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, dan setiap takbir adalah sedekah. Menyuruh kebaikan adalah sedekah, mencegah keburukan juga adalah sedekah. Dan sebagai ganti daripada itu semua, cukuplah mengamalkan dua rakaat solat Dhuha.”   (HR Ahmad, Muslim dan Abu Daud)
.
Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah lapan rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan adalah dua rakaat.
Nabi Muhammad SAW  bersabda: “Wahai anak Adam! Janganlah sekali-kali kamu malas mengerjakan empat rakaat solat Dhuha, maka akan aku cukupkan keperluanmu sehingga waktu petang.”   (HR Al-Hakim dan At-Tabrani)
.
.
.

Waktu Solat Dhuha

Solat sunat Dhuha dilakukan pada waktu matahari sedang naik. Sekira cuacanya berhalangan adalah lebih mudah dengan merujuk kepada takwim waktu solat. Masanya adalah 28 minit selepas Syuruk, iaitu sekiranya waktu Syuruk 7.32 pagi dan ditambah 28 minit, maka masuknya waktu Dhuha bermula jam 8.00 pagi.
Walaupun begitu waktu paling afdal melakukan Solat Sunat Dhuha adalah anggaran matahari naik, tinggi segalah (7 hasta atau 3 meter), lebih kurang dalam pukul 9.30 pagi.
Zaid bin Arqam r.a. berkata: “Nabi SAW keluar menuju tempat Ahli Quba, di kala itu mereka sedang mengerjakan Solat Dhuha. Baginda bersabda; “Inilah solat orang-orang yang kembali kepada Allah, iaitu di waktu anak-anak unta telah bangkit kerana kepanasan waktu Dhuha.”  (HR. Ahmad, Muslim dan Tirmidzi).
.
.

Cara Mengerjakan Solat Dhuha

Solat ini boleh dilakukan sekurang-kurangnya dua rakaat sehinggalah 12 rakaat, tetapi yang paling banyak dikerjakan oleh Rasulullah ialahlapan rakaat.
.
1.  Niatnya:
.
.
2.  Antara surah-surah yang dianjurkan ulama ialah:
.
a.  Solat sunat Dhuha dua rakaat:
i/  Ayat al-Kursi 10 kali dan Al-Ikhlas 10 kali atau;
ii/  As-Syams dan Ad-Dhuha. atau;
iii/  Al-lail dan Al-Insyirah.
.
b.  Solat Dhuha lebih daripada 4 rakaat;
i/  Solat Pertama :   As-Syams dan Ad-Dhuha.
ii/  Solat Seterusnya :   Surah al-Kafirun dan Al-Ikhlas
.
.
3.   Semasa sujud terakhir bacalah sebanyak 40 kali:
.
.
4.   Selepas memberi salam, bertasbihlah 10 kali:
.
.
5.  Berdoa
.

Fadhilat Solat Dhuha

Sebaik-baiknya solat Dhuha ini dikerjakan setiap hari kerana ia mempunyai banyak kelebihan dan fadhilatnya, dimana seseorang itu akan memperolehi keampunan Allah SWT, murah rezeki dan ketenangan jiwa serta kehidupan.
  • Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW  bersabda: “Sesiapa Yang mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah nescaya akan diampuni dosanya olleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan.”
  • Rasulullah SAW  bersabda:  “Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan ‘Dhuha’. Maka apabila  tiba hari kiamat kelak, berserulah (malaikat) penyeru: “Manakah orang-orang yang telah mengamalkan solat Dhuha; Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam syurga dengan Rahmat Allah.”   (HR At-Tabrani)
  • Rasulullah SAW juga bersabda dalam hadits lain dari Nuwas bin Sam’an,  “Allah berfirman: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat raka’at pada permulaan siang (Solat Dhuha), nanti pasti akan Ku cukupkan keperluanmu sampai ke petang harinya.”   (HR. Haklim dan Tabrani).
  • sumber By; shafiqolbu

     Terjemahan bacaan doa selepas solat Dhuha dalam bacaan Rumi


 Allahumma innadh Dhuha~a Dhuha~uka,
 Wal bahaa~a bahaa~uka
 Wal jamaala jamaaluka
 Wal quwwata quwwatuka
 Wal qudrata qudratuka
 Wal ishmata ishmatuka
 Allahhuma inkaana rizqi fis samma-i fa anzilhu
 Wa inkaana fil ardhi fa~akhrijhu
 Wa inkaana mu'asaran fayassirhu
 Wainkaana haraaman fathahhirhu
 Wa inkaana Ba'idan fa qaribhu
 Bihaqqiduhaa~ika wa bahaaika
 Wa jamalika wa quwwatika waqudratika
 Aatini maa ataita 'ibaadakash shalihin

Maksudnya:
 Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
 keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,
 kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
 Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah,
 jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
 Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu,
 limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

وسلام

Friday, 31 January 2014

Mexican bun(paparoti)

Assalamualaikum...
salam Jumaat hari yang penuh barokah...pastinya hari ini ramai yang sedang bercuti, bersantai bersama keluarga tercinta di hujung minggu...,tapi bagi kami yang tinggal di rantau seberang laut...hari ini hari bekerja...hehee..,
seperti hari2 biasa..saya sibuk menguruskan rumahtangga...,hari ini saya nak kongsikan resepi PAPAROTI(mexican bun) yang menjadi salah satu kegemaran kami sekeluarga...sedap di makan semasa panas2...bersama secawan kopi ...

 Resepi mexican bun(paparoti)
BY noliha khamis
Bahan-bahan
Untuk doh roti
    150 g mentega
    
500 ml susu segar
    
50 g yis kering
    
½ sudu teh garam
    
1 ¼ cawan gula ( ca.100g )
    
1 biji telur
   
700 g tepung gandum


untuk filling
200 gm mentega
1/2 teaspoon vanilla essence
70 gm brown sugar

Topping
200 gm mentega (100gm)
160 gm gula icing (80gm)
3 biji telur grade A- pukul sedikit (1 1/2 bj telur A)
1 sudu kecil perisa kopi- boleh diganti dgn melarutkan 2 sudu besar instant coffee dengan 1 sudu besar air panas. (1 sudu besar nescafe +1 sudu besar air panas)
200 gm tepung gandum (100gm)

saya buat separuh bahan sahaja untuk filling dan topping kerana ia sudah mencukupi untuk doh roti saya..,boleh juga buat dua adunan roti untuk resepi filling dan topping tersebut..

Cara:
Filling - Pukul mentega dgn mixer pada kelajuan sederhana selama 3 minit. Masukkan essence & gula perang. Simpan di dalam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.

Topping - Putar mentega dgn mixer pada kelajauan sederhana selama 5 minit. Perlahan2 masukkan telur,gula icing, & coffee flavoring. Ayakkan tepung kedalam adunan and putar lagi pada kelajuan perlahan sehingga semua sebati. Simpan di dalam petisejuk sehingga sedia utk digunakan.

Cara-caranya
 1.
Cairkan mentega dalam periuk dan tambah susu. Biarkan campuran menjadi  suam ( 37 ° C).larutkan gula dalam campuran susu dan mentega tadi.


2 .Larutkan yis dengan sedikit airsuam .
     
3.Dalam satu bekas campurkan garam ,tepung,telur dan yis...tuangkan campuran susu dan mentega sedikit demi sedikit...hati2 kerana susu panass!uli sehingga menjadi doh yang lembut dan licin.Rehatkan doh 30-40 minit.


3.bahagikan doh roti menjadi 24 ketul...,bentukan bulat2 seperti bola..,kemudian leperkan doh untuk isian filling..
4.Leperkan doh di atas tapak tangan dan isikan 2 sudu teh inti. Tutup seperti membuat pau, agar inti tidak meleleh keluar sewaktu dibakar. (senang dibuat sewaktu inti masih beku)

5. Susun di atas loyang pembakar yang telah dilenser dengan mentega...jarakkan dalam 1 1/2 inci antara satu sama lain.

7. Rehatkan selama 45 minit di tempat agak panas (warm)

8. Sementara tu, keluarkan topping dari peti ais dan masukkan dalam piping bag. Selepas 45 minit, paipkan topping di atas bun secara spiral bermula dari top centre.
 9. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170 darjah celcius selama 15 minit atau bun keperangan. (letakkan loyang di tengah oven agar bun masak sempurna)

gambar di atas adalah percubaan yang pertama membuat mexican bun...kurang comel...tapi tetap gebu dan sedap!
 dan kali kedua mexican bun menjadi...comel je...Alhamdulillah...
sekian dari saya...riang ria paparoti..sedap di makan panas2..


Thursday, 30 January 2014

Creative Tricycle Diaper Cake Tutorial

 

Tricycle Diaper Cake Tutorial 

 by  Maiden D'Shade

I love when I have an opportunity to try something new. Even when it is just new to me. I have a baby shower to go to tonight and the gifts are supposed to be practical, i.e. diapers, wipes, etc. (baby #5, boy #4) and so I thought I'd try my hand at a diaper cake. So, I looked on 'the Google' for boy diaper cakes and saw some fun ideas, one being a tricycle which looked easy and fun and cute! First I made sure the hostesses were not planning on doing a diaper cake. I didn't want to step on any toes.

With the green light to proceed, I went shopping. I picked up a pack of size 1 diapers, 2 blue receiving blankets, a pair of blue baby socks, 2 blue bibs, a bottle and some ribbon.

I saw some pictures online showing people using a cake pan to form rounds of diapers. So I tried that and it worked great! I used a regular 8 inch pan and 20 diapers to make each tire. I added one at a time, overlapping about an inch.

Once I came around, I tucked the beginning diapers toward the center so the remaining diapers would end up on the outside.

Once all 20 diapers were added, I evened them out. Then I started to gently pull the diaper wheel out of the cake pan and put a rubber band around it to secure the diapers and continued pulling them out of the pan. Then I centered the rubber band and evened out the diapers.

Using my fist, I made a circular opening in the middle of the tires. Then I wrapped ribbon over the rubber bands down the center of the tire. I secured it with double stick tape every 3 or 4 diapers.


Next I rolled the receiving blankets. One of them I added a long piece of yarn down the center before rolling. I fed that blanket through two of the tires, the back of the third (front) tire goes between the back two. I strung the yarn through the front tire, effectively completing a circle. I pulled each end of the string up on top of the front tire, tied a knot to secure the three tires together. Then I shortened the tails of the knot.


Next I fed the other blanket through the front tire.
I placed a bib (puddle guard) on the front tire with the neck portion toward the back. I placed the bottle on top of the bib with the business end toward the back. (The bottom of the bottle becomes the headlight.) Because the bottle was one of those angled kinds I was able to sort of secure it with the bib.

Next, I brought both ends of the second blanket up over the bottle and secured it with a rubber band. Then I took the baby socks and added them to the ends of the blanket forming the handle bars. And then I added the other bib (the seat) with the neck portion going around the handle bars.

Over the rubber band I tied a bow. Then I decided to tuck the top bib under the second blanket.

And it's finished!

Isn't it cute?? I just love that argyle ribbon!
Enjoy your weekend!

Alkisah lempeng dan pancake...

Assalamualaikum....
semasa kecil dahulu..emak selalu buat lempeng kelapa + pisang dan lempeng kosong cicah sambal tumis..,rindu pada masakan emak...,setelah berkahwin..merantau jauh mengiringi suami bertugas...tiada lagi hidangan emak yang dapat di nikmati...hanya sesekali apabila pulang bercuti ke kampung...,terkenang kembali keriangan di wajah emak dan abah menyambut kepulangan kami....sayu hati bilamana teringat segala pengorbanan emak dan abah membesarkan kami adik beradik...
Hanya doa dapat ku kirim dari jauh untuk emak dan abah...

 
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 
Ya Allah ya Tuhan ku,
Aku menghulurkan kedua tanganku yang hina ini,
memohon Engkau limpahkan rahmat dan hidayahMu.
Terasa terlalu lemah diri ini tanpa pertolonganMu yaAllah.
Ya Allah
Segala pujian bagiMu Tuhan Sekelian Alam.
Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Tuhan Pemerintah hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan
kepadaMu kami memohon pertolongan
Tunjukkanlah kami jalan yang lurus
Jalan orang-orang yang Engkau telah
kurniakan nikmat keatas mereka
Bukannya jalan orang yang Engkau murkai
dan bukan pula orang-orang yang sesat.
Ya Allah
Ya Zaljalaaliwalikrom
Ampunkan dosa-dosa ku kepada Mu ya Allah.
Aku terlalu lemah dengan godaan syaitan,
Ya Allah, teguhkanlah iman ku, kuatkanlah hatiku,
Kurniakanlah kepadaku hidayahMu, taufiqMu dan
lindunganMu
Jauhilah aku dari segala laranganMu,
Dekatkanlah aku dengan segala suruhanMu,
Tanamlah rasa cinta dihatiku kepada ibadat.
Ya Allah, Ya Rahim Ya Karim
Jadikanlah aku hambaMu dan umat Muhammad SAW yang
beriman kepadaMu dan
berbakti kepada kedua ibubapaku.
Ya Allah, ampunkanlah dosa kedua ibubapaku
kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihiku ketika aku kecil
aku terlalu banyak terhutang budi kepada mereka ya Allah

 

kasih sayang mereka tiada bandingannya
keselesaan sanggup dilupakan ketika mengandungkan aku
kesakitan yang amat sangat sanggup dilalui ketika melahirkan aku
tidur malam mereka aku ganggu
titik peluh mereka basah kering demi membesarkan aku
tidak pernah mereka mengadu letih
tidak pernah mereka mengadu sakit
lauk yang dimulut sanggup mereka luah untuk diberikan kepadaku
harta yang dikumpul sanggup dilepaskan untuk pendidikanku
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
dimalam ini aku terkenang semua itu
dimalam ini aku mengadu kepadaMu ya Allah
dimalam ini aku memohon sepenuh hati kepadaMu ya Allah
rahmatilah mereka, ampunilah dosa-dosa mereka,
Perkenankanlah doa ku ini dan jadikanlah ini doa anak yang soleh
yang Engkau janjikan akan diperkenankan ya Allah yaTuhanku.
Maha Suci Allah Yang Maha Besar
Engkau jadikanlah anak-anak ku dari orang-orang yang soleh
yang mendoakan keampunanku daripadaMu ya Allah
jadikanlah mereka sebagai anak kunci pintu syurga ku ya Allah
dan jangan Engkau jadikan mereka anak kunci ku ke nerakaMu
Teguhkanlah iman mereka ya Allah
jauhilah mereka dari siksaMu ya Allah.
Tuhan Sekelian Alam.
Amiin..Amiin,, Ya Rabal a'lamin.....



kembali kepada kisah lempeng emak...kini di ratauan..anakmu ini mengolah pancake kegemaran cucu2 emak...oleh kerana kekurangan bahan untuk di suaikan dengan lempeng kosong...dan susah untuk mendapatkan kelapa untuk membuat lempeng pisang...maka tiadalah sajian seperti yang emak buat dulu untuk cucu2 emak ini....,
hanya pancake ini buat penggantinya... hehehee...

 



Resepi pancake
 By Norliha
Bahan-bahan..
50 g Butter
2 ½ cups susu segar
2 biji telur
3 cups tepung gandum
2 tsp baking powder
1 tbs gula
½ tsp garam
1 tbs gula + 1 tsp serbuk kayu manis(campurkan kedua bahan)
Cara...
1.panaskan susu dan masukkan butter hingga butter cair
2.gaulkan tepung dan baking powder...garam
3.pukul telur dan gula
4.masukan tepung sedikit demi sedikit sambil di pukul...beselangseli dengan susu panas...ulang hingga habis...gaul sebati..
5.panaskan nonstick pan
6.masukkan 1 senduk...taburkan sedikit gula campuran serbuk kayu manis..tunggu hingga permukaan berlubang-lubang...dan bahagian bawah kelihatan keperangan...terbalikkan...biarkan seketika hingga keperangan sedikit...
7.hidangkan


Lembut walaupun dah sejuk...sedap di makan begitu sahaja....hehee..

Nikmat kehidupan..


 sejuk mata memandang...
Berbicara tentang alam...sungguh tiada penghujungnya..berbicara siapakah penciptanya...sungguh dia maha besar...

keindahan..apabila di rasai...di nikmati..di kongsikan dengan orang - orang yang kita kasihi..sungguh terasa nikmat kebahagian...sungguh besar nikmatmu Ya Allah...tiada dapat kami menghitungnya...

NIKMAT ALLAH

Dalam kehidupan seharian kita, pelbagai nikmat kita rasai. Nikmat udara percuma, nikmat makanan, nikmat tidur, nikmat bahagia, nikmat harta, nikmat anak-anak. nikmat kenderaan dan bermacam-macam nikmat lagi nikmat yang amat kita suka. Selain itu kita juga dapat nikmat sakit, nikmat kecewa, nikmat derita, nikmat putus kasih, nikmat lapar, nikmat dahaga dan pelbagai lagi nikmat yang tidak kita suka.

Walaupun kita sering diberikan nikmat tetapi seringkali kita terlupa untuk bersyukur terutamanya apabila mendapat nikmat yang kita tidak suka. Antara sebab manusia enggan bersyukur ialah kerana 'salah persepsi atau ukuran'.


Kita sering mengukur nikmat dengan ukuran kita sendiri. Jika keinginan dipenuhi ia akan bersyukur tetapi jika tidak ia tidak mahu bersyukur. Persepsi seperti ini amat bertentangan dengan kebenaran bahkan cenderung mengingkari nikmat yang ada. Pernah tak dengar cerita orang yang dibenci oleh seseorang akhirnya boleh jadi isteri atau suaminya yang sangat baik. Sememangnya hanya Allah yang mengetahui hakikat baik atau buruk untuk hambanya sebagaimana di tegaskan dalam firman Allah yang bermaksud:

"Boleh jadi kamu...,MEMBENCI  sesuatu..
padahal ia SANGAT BAIK bagimu..

Dan boleh jadi...,kamu MENYUKAI sesuatu..
padahal ia SANGAT BURUK bagimu...

Allah maha mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui..(Q.S.Al-Baqarah 216)
  
Kesimpulannya, baik atau buruknya sesuatu perkara itu hanya Allah yang mengetahuinya. Kita seharusnya bersyukur atas segala nikmat yang Allah berikan sama ada nikmat baik atau tidak kerana sesungguhnya Allah lebih mengetahui perjalanan hidup kita. Semoga kita ditunjukkan jalan yang lurus dan diredhai olehnya. Amin.

Thursday, 23 January 2014

SIAPA MAHRAM DAN BUKAN MAHRAM BAGI KITA?


Bersalaman atau berjabat tangan antara lelaki dengan perempuan seperti perkara biasa sahaja, lebih-lebih lagi di kalangan keluarga, tidak kira dekat ataupun jauh. Sebenarnya tidaklah begitu. Agama telah mengaturkan bukan semua keluarga dibolehkan dijabati tangan, ada yang boleh, ada pula yang tidak boleh. Perkara inilah yang hendak dihuraikan dalam ruangan ini. Dalam ahli keluarga itu, ada yang dikategorikan sebagai mahram dan ada juga yang dikategorikan sebagai bukan mahram. 
Namun untuk memudah cara mengetahui siapa yang bukan mahram, memadai dengan mengetahui siapa yang dikatakan perempuan mahram itu. Perempuan mahram itu ialah perempuan yang haram dinikahi atau dijadikan isteri. Hakikat mahram yang sebenarnya ialah perempuan yang dihalalkan untuk dilihat, diajak berdua-duaan atau berpergian dengannya. 
Perempuan mahram terbahagi kepada tiga bahagian dengan sebabsebab yang tertentu: 
Pertama: Mahram kerana keturunan. 
Kedua: Mahram kerana saudara sesusuan.
Ketiga: Mahram kerana perkahwinan. 
Perempuan mahram kerana keturunan adalah seperti berikut: 
1. Ibu kandung, termasuk nenek dan seterusnya ke atas. 
2. Anak perempuan kandung, termasuk cucu dan seterusnya ke bawah. 
3. Adik beradik perempuan seibu sebapa. 
4. Adik beradik perempuan sebapa. 
5. Adik beradik perempuan seibu. 
6. Emak saudara sebelah bapa (adik‐beradik bapa) dan seterusnya ke atas. 
7. Emak saudara sebelah ibu (adik‐beradik ibu) dan seterusnya ke atas. 
8. Anak perempuan dari adik‐beradik lelaki mahupun dari adik‐beradik perempuan (anak kemanakan). 
Mahram kerana saudara sesusuan sama pembahagiannya dengan mahram kerana keturunan, sebagai mana hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam daripada ‘Aisyah Radhiallahu ‘anha: Maksudnya: 
Dilarang untuk dinikahi saudara (adik-beradik) perempuan sesusuan sebagaimana dilarang untuk dinikahi saudara perempuan kerana keturunan.” (Hadis riwayat Muslim) 
Nash yang menyebutkan tentang kedua-dua bahagian mahram ini pula ada tersebut di dalam Al-Qur’an melalui firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala dalam surah an-Nisa ayat 23. 
Sementara itu perempuan yang termasuk di dalam kategori mahram kerana perkahwinan adalah seperti berikut: 
1. Emak mertua. 
2. Anak menantu. 
3. Emak tiri. 
4. Anak tiri. 
Oleh itu, perempuan-perempuan dari ahli keluarga isteri selain empat orang yang disebutkan di atas kekal sebagai perempuan ajnabiyyah. Perempuan ajnabiyyah itu ialah perempuan yang boleh dinikahi, tidak halal untuk dilihat, haram diajak berdua-duaan dan berpergian dengannya dan ia adalah perkataan lawan bagi perkataan perempuan mahram. 
Contoh Ahli Keluarga Yang Bukan Mahram 
Contoh ahli keluarga yang bukan termasuk dalam kategori mahram kerana perkahwinan dan kekal batasan hukumnya seperti perempuan ajnabiyyah ialah: 
1. Isteri kepada adik‐beradik bapa. (emak saudara sebelah bapa) 
2. Isteri kepada adik‐beradik emak. (emak saudara sebelah emak) 
3. Adik‐beradik bapa mertua perempuan. 
4. Adik‐beradik emak mertua perempuan. 
5. Anak kemanakan isteri perempuan. (anak adik‐beradik isteri) 
6. Kakak ipar. 
7. Adik ipar perempuan. 
Contoh ahli keluarga yang bukan termasuk dalam kategori mahram kerana keturunan dan kekal batasan hukumnya seperti perempuan ajnabiyyah ialah: 
1. Sepupu perempuan. (anak adik beradik bapa atau emak) 
2. Sepupu bapa. 
3. Sepupu emak. 
Oleh kerana mereka ini tidak tersenarai dalam kategori mahram yang disebutkan sebelum ini, maka batasan hukum bersentuhan dengan mereka ini adalah sama dengan perempuan ajnabiyyah. 
Sumber: Fatwa kerajaan Negara Brunei